söndag 10 mars 2013

10 mars Det här med dataprogram

En gång i digitaltidens barndom var det enkelt: endast några få filformat att hålla reda på.
Nu är jag mer familjär med ordet "konvertera".
Jag har laddat ned massor med program som konverterar mellan mkv till mpg, avi till mpg, wmv till avi - snurr, snurr.
I slutänden kan man ändå inte se det på TV för DVD-spelaren tar inte just DET formatet man har valt.
Valt och valt - när det gäller mitt bildspelsprogram (som jag har fått uppdaterat) måste man registrera sig på deras jvla hemsida för att komma åt det bästa formatet!
Så jag lägger mig i mittenfilen och tänker ut nåt.
Kanske bäst att gå tillbaka till den äldre versionen, där detta inte var ett problem...
Ovanpå det - skrivarfunderingar.
Let me tell ya - även om jag var riktigt stadd i kassa skulle jag kolla upp vilken skrivare jag skulle köpa in - för i slutänden handlar det ju om vad jag BEHÖVER.
Vilket jag inte vet...

Under tiden navigerar jag mellan program och tänker lyckligt: vad bra att jag har lärt mig det här eftersom (har MYCKET kvar att lära, det kommer nytt hela tiden) ni andra stackare upplever en tsunami-våg av förkortningar att hantera.
Ändå skönjer jag utveckling även hos det mest tekniksvaga.

Har man nåt val?

Idag lägger jag strunt åt sidan, släntrar på stan med Thai-Linnea och känner att det är OK.

Inga kommentarer: