torsdag 18 augusti 2011

Tidningar och deras innehåll

Pratade tidningar, dess innehåll och målgrupp med Mr M igår kväll. Berättade att en prenumerant på en tidning Mr M jobbar för, kommer att avsluta prenumerationen på grund av att han inte kan identifiera sig i tidningens innehåll. Den har ingen "relevans" för honom.

Det finns olika anledningar till att läsa tidningar. Förutom det mest uppenbara - information - handlar det om att drömma sig bort, till nåt större och bättre än en själv. Men också om bekräftelse och identifikation. Är det i obalans...
Tidningar är idag otroligt nischade. Och redaktioner gör allt för att ta reda på målgruppens preferens.
Den avhoppade prenumeranten må stämma in på flera områden men han sjunger inte i samma ekonomiska kör som tidningens innehåll.
Och eftersom det handlar om resor och konsumtion runt ikring, är det liksom oundvikligt.
Men den är snygg och välskriven även om man aldrig når upp till hyllan.

I förlängningen tänker jag på drömmar och mål i stort. Visst kan man flyga iväg i tanken men om mina mål alltid befinner sig på orimlighetens nivå, kommer känslan av otillräcklighet att cementeras.
Det är kanske det han känner.
Balans var det, ja.

Inga kommentarer: