fredag 29 april 2011

29 april Royalistiskt trams!

Needless to say: jag är icke-royalist.
På TV pratar de fram och tillbaka i ämnet.
Höll på spy bland kuddarna så jag stängde av.
Men.
Hann höra snacket om att det är nåt nytt att någon ur "folket kan gifta in sig i kungafamiljen". Ett modernare levnadsätt, som de flesta applåderar åt. Samma snack som förra året, Charles!
Vid första anblicken, ja men (igen):
Måste halvcitera syrran här.

Varför då?

De har själva helt sonika ändrat regeln om giftermål för att de också vill leva som oss, kunna välja av "tjärlek".
När de förr förde en mer anonym tillvaro vid sidan av de kungliga uppdragen, när paparazzis inte fanns, när kameran icke var ännu uppfunnen, då kunde de hålla sig med kurtisaner utan allmänhetens insyn.
Arrangerade klassiska kungafamiljegiftermål fanns parallellt med "normala" liv.
Men hur hanterar man det idag?

Ok. Så man plockar poäng och stöd ur den här korkade gråa massan. Mängder av flickor står och viftar utmed vägarna och tänker stjärnögt "det kunde ha varit jag!" Man håller liv i flickdröm men i förlängningen urholkar det monarkin.
Och det - applåderar jag åt.

Under tiden undrar jag fortfarande - varför ska vi ha en kungafamilj?

Inga kommentarer: