lördag 16 april 2011

16 april Ännu en djävulsfilm

Jag som aldrig är sjuk, det brukar vara mitt enda skryt.
Nu sitter jag här med hosta, ont i bröstet och halsont.

Gick på powerwalk tidigare idag med en önskan att gå vidare in till stan för att handla nya byxor.
När jag väl kom hem, tvättade mig och bytte om, var det som om luften alldeles gick ur mig.
Ute sken solen och jag ville inte gå ut igen.
Jag frös, kände mig allmänt hurven så jag kröp ihop under filten med Luvan i knät och såg Robyns konsert på SVT-play, ett avsnitt av "Anklagad" (också svt-play) och därefter en otroligt dålig skräckfilm nämligen Mikael Håfströms nya - "Ritualen".
Helt sanslöst dålig. Skrattretande sämst.
Vad är det med karln som måste regissera en sån här dynga?

Det handlar om exorcism.
Och redan där blir det fånigt.
Sägs vara baserad på hm... verkliga händelser.

Så här tänker jag: eftersom det bara är galna katoliker som tror på vigvatten, flickkroppar+mansröster och huvuden som snurrar, vore det då inte på sin plats att skippa det traditionella uttjatade filmgreppet.
Skippa knarriga trappor, skumma, slitna lägenheter, regnoväder (suck!) och uppskärrade gårdskatter.

Jag hade valt att göra det mer dokumentärt, mer vardagligt, mer realistiskt så att vi som INTE tror på att djävulen tar en gravid 16-åring i besiktning, har skuggan av en chans att få ut nåt av rullen.
Men det är en trist film rent skådespelarmässigt (och därmed också regi).
Huvudrollsinnehavaren har exakt samma ansiktsuttryck filmen igenom, spelar ingen roll om han dricker en öl på en pub eller bevittnar en djävulsutdrivning.
Han är snygg. Punkt.
Anthony Hopkins (the sidekick) å andra sidan är både en behållning och spelar över utav bara helvete.
Ursäkta skämtet.
Ja, då fattar ni hur dåååååååålig filmen är.

Nej. Om du är ute efter detta tema, se hellre filmen "The exorcism of Emily Rose" med alltid sevärda Laura Linney och Tom Wilkinson i rollerna.

Inga kommentarer: