onsdag 6 juli 2011

6 juli En stad full med löss

Ibland finns det saker man inte vill veta. Hur vanligt det är med vägglöss, till exempel.
I dagens DN finns en intressant artikel om just detta äckliga lilla kryp.
En sak är särskilt skrämmande: om du väl har fått in krypet i ditt hem och ska börja sanera - då börjar helvetet. För att få bort ohyran, måste man nämligen fortsätta att sova i den nedlusade sängen. Om man inte gör det, om inte krypen har mat (en människa alltså) går lössen i ide och det är då omöjligt att bli av med dem.
Fy fan!

Ett ställe som är riktigt nedlusat är en av svenskarnas favoritplats - New York. Där har till och med de allra finaste hotellen problem. Flera fashionabla butiker på Manhattan har fått bomma igen på grund av löss.
Det finns tips vad man kan göra när man är på resande fot. Sätt in en femhundring på mitt konto så berättar jag mer!

1. Ställ resväskan högt och långt från sängen.
2. Häng inte in kläderna i garderoben.
3. Värm eller frys ditt bagage vid hemkomsten. Förslut resväskan i en plastsäck och lägg den i en frys, värmeskåp eller en bastu. I frys behövs en vecka med minst 18 minus och i värmeskåpet 60 grader i några timmar.

Då vet jag vad jag ska göra när jag kommer hem från USA och Egypten - tvättid skall vara bokad så jag kan ställa in bagaget i torkskåpet.
Vilket jävla pyssel.
Men hellre det än att dela säng med löss!

Inga kommentarer: