lördag 30 augusti 2008

SKIPPA ALLA LIGHTPRODUKTER!

I måndags kom Caroline hem till mig. Då började jag en mat-test: LCHF - low carb, high fat. En ny diet? En ny fluga? Jag har i alla fall kört den i en vecka och jag mår bra. Jag mådde bra innan men jag tror jag mår bättre. Kanske lite för tidigt att göra en utvärdering. Vad står LCHF för? Kortfattat: dra ned på kolhydraterna (vilket vi äter alldeles för mycket av) och höj intaget av fett.
Med andra ord: skippa alla lightprodukter!
Vi är några stycken i min kompiskrets som nästan oberoende av varandra har börjat så smått. Det började med en kompis i Boden som berättade att hon tidigare hade kört Atkinsdieten. Det gick bra men hon "vågade" liksom inte köra den ända ut. Hon vågade inte äta så mycket fet mat som rekommenderades. Men nu - efter att ha haft stora problem med magen (uppblåst och "fisig" av alla kolhydrater) tog hon steget fullt ut. Nu mår hon toppen. Och hon tränar mycket! Och det utan problem.
En annan kompis kommer hem efter semestern, har läst två viktiga böcker i ämnet och omdebatterad blogg, och känner sig totalt omvänd. Light ut, dra ned på fruktkonsumtionen och på med fettet. Även hennes mage slutar uppföra sig.
Så, ja, jag väntar på böckerna... Beställda på ad libris.
Under tiden: ja, denna vecka har jag kört igång lite kickstart. Skippade brödet totalt. Till frukost har jag ätit stekt ägg och bacon - mums - och man står sig FÖRVÅNANSVÄRT LÄNGE. Inget sug, ingen kolhydratnojja. Knappt så jag fattade det själv!
Maten är typ detsamma som innan men ingen pasta, inget ris och ingen potatis.
Men extra fett och som vanligt grönsaker.
Frukten ska man vara försiktig med eftersom det innehåller rätt mycket socker. Men jag som inte gillar frukt särskilt mycket har ju absolut inga problem med detta!
Tanken är att jag längre fram inte ska vara så här sektig, jag ska inte tacka nej till bröd, pasta, potatis och ris när jag är på besök eller är ute, då får jag anpassa mig men när jag kan styra över detta - då är det ett minimum på kolhydratfronten. Helt enkelt.
Så vi är fyra stycken som är intresserade. Och jag har en tanke på att vi skulle kunna ha en bloggsida som bara handlar om detta, där vi kan lägga upp vardagsrecept, tips på varor och produkter av passande kvalitet etc. Denna sida är under konstruktion, jag återkommer när det är dags. Alldeles snart.
Under tiden läs:
http://fatlies.wordpress.com/lchf/lchf-longer/

Inga kommentarer: