tisdag 5 juni 2012

5 juni Om milstolpar

Idag fyller Helena år.
18 år.
Tänk att fem år flyger iväg så snabbt.
Så länge har Rödluvan varit hos mig.
I fem år.
Under fem år uppstår milstolpar. Man har ju några såna.
De behöver inte vara särskilt viktiga eller signifikanta men de är inte desto svårare att glömma.
Små milstoplar:
Ibland gör man en rent rutinbaserad handling som sedan ifrågasatt.
Det låter hellöjligt men när man ska "bevisa" att man faktiskt gjorde som hade tänkt, är man tvungen att dra följande äss ur rockärmen:
"Jo, men jag lovar - jag tänkte faktiskt på nåt särskilt just då därför vet jag att jag gjorde det".
Nåt särskilt är en liten krok - en liten milstolpe - att hänga upp handlingen på.

Under vissa perioder har man inga krokar alls.
Minnet glider nerför väggen och ligger osorterat på golvet.

Det är lite tragiskt.

Men idag sker en milstolpe i Helenas vardag.
Vad jag själv gjorde när jag fyllde 18 år minns jag inte.
Förmodligen något trivialt.
Det var tydligen ingen milstolpe.

Inga kommentarer: