lördag 30 juni 2012

30 juni Recap Boden

Min ambition var ju att hålla er uppdaterade om norrlands-äventyret men jag lovade lite för mycket, är jag rädd.
Allt kommer i oordning nu.
Grannen skickade ett sms: kallt, vitt vin ligger i hennes kyl men jag orkar inte med sällis nu, efter att ha umgåtts med folk twenty-four seven.
Inget fel på sällskapet - men jag vill vara själv nu.
I alla fall i en kvart!

Jag lider av en smärre kulturchock just nu. Tänker främst på klimatet.
Lämnade ett ovanligt kallt Norrbotten i morse. Regnet låg i luften, endast tio plusgrader (regnet kom sedan vi hade åkt).
När jag steg ut ur hissen på Sveavägen och knatade uppför backen, insåg jag väderskillnaden. Solen bröt genom det ljusgråa molntäcket och fleecejackan kändes överkurs.
Jag svettades.
Nåt jag inte har gjort på några dagar - tyvärr.
Vi slapp regnet i alla fall men det har varit kallt och blåsigt.
15 grader i Träsket och 16,5 i Piteälven.
Inget bad då med andra ord.

Ett besök i Boden/Vittjärv innebär bland annat att sköta om ma:s & pa:s grav. 
Blandningen av blommor hänger ihop med antalet besök. 
Färg-Femman.
 
 Pappas Amazon. 
Tanken är väl upprustning så småningom.

Familjen Macahan drog visst förbi.

 
 Träsket.

 
 Shopping-fynd på Dollarstore. Endast 10 kr!

 Retro Café i Boden. Jävligt gott fika och rolig inredning.

 En favoritplats - Tygstation.

Lite Auschwitz, eller hur?
___

Jag har cyklat, promenerat, druckit kaffe, pratat, ätit goda bullar, stekt renkött och smörgåstårta. 
Jag har fäktats mot mygg (fast syrran hade det mycket värre). 
Lidit av insomnia.
Lidit av sommarkyla.
Suckat djupt och skrattat.
Hittat på en ofullständig deckarplott.
Fotograferat med fel kamera.
Pratat minnen.
Räddat en oljekanna från soptippen.
Klappat två katter.
Undvikit björnar i skogen.
Handlat barkbröd på Vittjärvs Lanthandel.
Och spanat in en stor mängd fuskbyggen runt om i trakten. Det myllrar tydligen av sånt i Boden och ingen i beslutande position gör nåt.

Åsså har jag upptäckt nått för mig nytt och spännande: Geocaching, som angränsar till min vurm för Urban Exploration. Läs mer på: www.geocaching.com.

En avancerad form av Gömma nyckeln, fast oändligt mycket coolare.
Det var min barndomskompis Anki som berättade att hon hoppar omkring i Paglaberget med sin dotter, och letar skatter. Jättespännande! Det har blivit några turer ned i militärbunkers och annat konstigt. 
Dagen efter begav jag mig till en av platserna och det tog inte lång stund tills dess den var funnen - min första cache.
Nu ska jag registrera mig och om jag vågar...

Inga kommentarer: