onsdag 15 februari 2012

15 feb Densammanfattade resan till Dublin

9 feb
Lunch på Insomnia Café.
Guidad tur på nyöppnat museum The Little Dublin museum.
En Smithswick´s Ale på John Kehoe´s Pub och ytterligare en guiness på Donehy & Nesbitt.
Sen en fyra rätters-middag på Pearl Brasserie varav den stora överraskningen var en Bloody Mary Sorbet med Smirinoff.
Asgott.
Asmätt.
Asnöjd.
Do I need to say - irländare är astrevliga...
...glömde drinken Russian Strawberry och halva flaskan vin... bara för att göra er avundsjuka.
Nämnde jag plusgraderna?
10 feb
Full irish breakfast.
Dublin Castle.
Trinity Collage & Book of Kells.
Lunch på Lécrivain - kanin till förrätt och fisk till huvudrätt. Rabarbersorbet till efterrätt.
National Gallery.
Shopping på Kilkenny.
Kaffe på Café Sol.
Namedropping? Jag?
Efter en liten eftermiddagsnap: Fotografering i överreklamerade Temple bar.
En kilkenny på Merchantile och hysterisk bra och stompig irländsk folkmusik.
Sen öppnade jag dörren till bögbaren The George. Vi sneglade på Freddy Mercury på TV-skärmen, sjöng med i "Fascination", drack en Ale.

Följde Micke Stridhs rekommendation och drog sedan till The Hairy Lemon.
Beef Guiness Pie och en half pint av detsamma.
Typ mätt. Igen.
Diet vid hemkomst.
11 feb
National museum, Guinness Storehouse och Writer´s museum.
En minilunch, bussguidning och ett evigt promenerande.
Ikväll väntar Jo´s Burger men först ska jag fisa på lyx-(för mig) hotellet och enjoy.
Jaha. Så har man tappat bort ett par nödvändiga glasögon.
Tjoho liksom not.
Men Leffen på Bernard Shaw var god.
12 feb
Kartlagt shopping i Dublin.
Hittade ett bäddset för 13000 kr, vilket jag ska fundera på.
Not.
Avoca är däremot en affär vars hela innehåll är i min smak - den delen som andas shabby chic/english countryhouse/romantik.

Fika på Bewleys - Dublins äldsta fik.
Ja, jag åt en tung chokladkaka.
Fotoutställning (Kina-bilder av John Thomson) på Chester Beatty Library.

Evensong i S:t Patricks Cathedral - små, söta gossar i kören och mindre söta män.
Beef Porter Stew och Galway Red Ale på Against the grain och en koll efter mina borttappade glasögon.
Utan resultat.
Ikväll krälar vi runt i sängen med varsin dator, ett glas vin och salt & vinegar chips.
A nice evening in.

Vi spelar Skip-Bo - är planen.
Senare: Skip-Bo, dricker vin och lyssnar på Etta James.
Nu fattas det bara en katt.
13 feb
Utcheck-taxi-incheck.
Nytt hotell - The Morrison. Ytterligare lyx för mig men inte lyx i ordets rätta bemärkelse.
Old Jameson Destillery och medioker lunch på The Legal Eagle (ja, lite "solisitors" in the area).

Nu vilar vi inför sista kvällens totala pubrace med stativet i högsta hugg.
Pustar ut på flyget hem i morgon.
I bagaget: whiskey-fudge.
Sen - diet.
Det knackar på dörren.
Chokladdoppade jordgubbar...
Pubracet började med en irish coffee på The Stags Head och fortsatte med en half pint of Guinness på The International.
På The Bar with no name (och skylt) spelade vi Skip-Bo vid brasan och drack Urquell.
På O´Donoghues hade vi hoppats på lite musik men fick nöja oss med Ale & foton på väggarna.
På The Long Hall drack vi en annan stout - Beamish.
Sen skulle vi äta.
Vi var mätta i princip innan vi kom dit.
Men en tre rätters och rödvin slank ned.
På hemvägen sneddade vi genom The Temple Bar och det var knökfullt och folk gastade: Whiskey in the jar.
En säng, någon!
Vi har betat av 18 mat & pubställen och 17 attraktioner.

Jag är trött.
14 feb
Nåt jag är mindre road av är superduper snofsiga badrum där diverse spolknappar är dolda av osmart design
Hann med en tur på stan o kaffe på Avoca, innan avfärd.
Arlanda 21.30 igår kväll. Mindre road av detta duffelväder.
Lämnade Dublin i sol.
Öl-lös denna dag

Inga kommentarer: