måndag 6 januari 2014

6 jan Michael B Tretow - ABBA:s femte medlem

Michael B Tretow är kanske mest känd som ABBA:s suveräna ljudtekniker men han har också skrivit en hel massa låtar. Det här vet jag om sedan tidigare, men påminns igen efter dagens aktivitet, så jag googlar lite grann i ämnet. Det som är kul är hur allt hänger ihop liksom.
Tretow gav i mitten av 70-talet ut en skiva med låtarna "Robotman" och "Paper dolls" (Abba-tjejerna körar). Låtarna blev mer kända genom dansbandet Jigs (som - hör och häpna - jag gillade då det begav sig - det enda dansbandet värt nåt, enligt mig - allt annat kan gå och dö).
I alla fall.
Jag läser vidare om Tretow.
Kommer ni ihåg hobbygruppen Caramba med låten "Hubba, hubba zoot-zoot"? (1980-81) Det var Tretow (det visste jag) och Ted Gärdestad (ny info) som lekte loss i studion - plus några till, oklart vilka.
Jag vet, jag är nördig så det tjuter i rören - men visst är det rolig kunskap?
Jag nördar vidare. Allvaret börjar imorgon.

Inga kommentarer: