söndag 12 januari 2014

12 jan Skapa din egen matiné!

Matiné.
Smaka på ordet.
Det bringar värme och trygghet.
Idag ska jag fixa min egen matiné.
Helst skulle jag vilja se en kostymfilm: rapp, småkul, osedd (lycka till), jävligt färgglad och bara helt fantastisk.
Matinéfilmer jag älskade som barn var givetvis Robin Hood och De tre musketörerna.
På bio såg jag Errol Flynns "Kapen Blood" och "Slaghöken". Annars gillade jag "Cartouche" med Jean-Paul Belmondo och Claudia Cardinale. Gick på TV flera gånger.
Och nu när jag googlar i ämnet hittar jag följande nördiga fakta: Skådespelaren Jeremy Brett (Sherlock Holmes) spelade D'Artagnan och Brian Blessed (Augustus i "Jag, Claudius) spelade Portos i en Musketör-serie från 1966. Åh, det skulle jag gärna se - igen!
Jag älskar IMDB.
Från djupet av mitt hjärta.

Inga kommentarer: